Zakupy - techniki manipulacji
Z manipulacją mamy do czynienia bardzo często. Większość decyzji, które podejmujemy będąc pod wpływem manipulacji nie są dla nas zbyt istotne. Jednak zdarzają się sytuacje, że ktoś manipuluje nami, a decyzje, które wtedy podejmujemy są dla nas ważne. Jakiś przykład? Robienie zakupów. Większość osób nawet nie zdaje sobie sprawy jak wiele decyzji podejmuje będąc zmanipulowanym.Do jakich decyzji skłaniają nas sprzedawcy? Oczywiście do większych zakupów. Dlatego warto wiedzieć jakie techniki stosują sprzedawcy, aby wybierać świadomie, czyli to co naprawdę potrzebujemy.
Układanie towarów na wysokości oczu
Metoda wykorzystywana chyba najczęściej. Chodzi w niej o to, aby układać towary na półkach w ten sposób, aby te najbardziej popularne (przynoszące największe dochody), były układana na wysokości naszych oczu.
Towary codziennego użytku w trudnych do znalezienia miejscach
Praktycznie zawsze idąc do hipermarketu kupujemy towary powszechnego użytku, czyli chleb, masło, mąkę, Chodzimy więc tak długo aż znajdziemy te produkty, nawet gdy napotkamy pewne trudności w ich znalezieniu, czyli w tym przypadku np. zmiana częsta zmiana miejsca, gdzie znajdują się te towary. Szukając ich mijamy oczywiście regały z innymi towarami, a tym samym jest duże prawdopodobieństwo, że kupimy coś więcej.
Kolorystyka oraz wystrój wnętrza sklepu
Wystrój sklepu ma również zachęcić nas do kupowania w większych ilościach. Szczególnie jest to widoczne w okresie Świąt Bożego Narodzenia czy Wielkanocy. Mikołaj choinka czy świąteczny zajączek, pisanki, to wszystko ma na celu odwołanie się do naszych wspomnień związanych ze świętami, a tym samym wywołanie emocji oczywiście pozytywnych.
Promocja
Większość z nas na słowo promocja reaguje bardzo nieracjonalnie. Przede wszystkim wydaje nam się, że towar zakupiony w promocji jest na pewno tańszy od wszystkich innych, którym brak etykiety promocja. Sprzedawcy dobrze o tym wiedzą i często to wykorzystują.
Różne ceny produktów na półkach
Bardzo ciekawa zależność występuje w przypadku zestawienia ze sobą produktów tego samego rodzaju, ale o różnych cenach. Jeżeli na półce leżą dwa produkty, które różnią się ceną, to w zdecydowanej większości wybierzemy produkt tańszy. Wystarczy jednak zastosować mały trik i położyć towar droższy od tych dwóch pozostałych, np. na półce mamy trzy produkty, których cena wynosi odpowiednio 70 zł 80 zł i 90 zł, aby spowodować, że klient prawie zawsze wybierze towar pośredni, czyli ten za 80 zł.
Powyższe informacje dotyczą wszystkim rodzajów produktów. Nie ma większego znaczenia, czy mówimy o sprzęcie RTV (telewizory, odtwarzacze DVD), AGD, telefonach komórkowych czy nawet sprzęcie biurowym.
Więcej poradników na temat zakupów znajdziesz na - http://www.strefa-zakupowa.pl/
--
Artykuł pochodzi z serwisu Publikuj.org, kliknij tutaj aby go zobaczyć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz